30.9.13

Ett halvår senare...



Hur gick det då med alla tomatplantorna
Det gick fantastiskt bra!
Två olika sorter som växte sig till fem olika storlekar, 
och hela ett och ett halvt kilo tillsammans.
Men nej de blev aldrig röda, så jag fick nöja mig med gröna.
Och jag har ingen aning om vad man gör med gröna tomater, 
eller snarare jag visste inte vad man gör med gröna tomater.
För nu vet jag!
Man gör ju chutney såklart, och bra blev det också.



CHUTNEY PÅ GRÖNA TOMATER

1 kg gröna tomater
2-3 vitlöksklyftor
1 st rödlök
2 st chili
1 st paprika
8 st svartpepparkorn
20 st senapsfrön
1 1/2 dl rörsocker
4 msk balsamico
6 msk äppelsidervinäger
örtkryddor, t. ex. timjan och basilika
salt
lite vatten

Skala och hacka lök och vitlök
Skär tomaterna i klyftor
Kärna ur paprika och chili och hacka
Blanda alla ingredienser i en gryta
Koka upp och låt småkoka cirka 1 timme, 
tills chutney fått en fast krämig konsistens


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar