17.4.13

Frukostdejt



Har haft Karlskronabesök under natten!
Och med lite tid till förfogande fick det bli en fin frukostdejt innan besöket sprang iväg på mässa och mera jobb. 




Tänkte dela med mig av receptet på frukostmackorna vi åt idag;


MOROTSRUTOR

En långpanna, ca 24 st rutor
Ugn 225° 


2 stora morötter (ca 200g)
50 g smör
5 dl mjölk eller vatten
50 g jäst
1 1/2 tsk salt
2 msk sirap
13-14 dl vetemjöl eller rågsikt

Skala och finriv morötterna
Smält smöret och häll i mjölken, värm till 37° (fingervarmt)
Dela sönder jästen i en bunke och rör ut med degspadet
Tillsätt morötter, salt, sirap och mjöl
Arbeta ihop till en smidig deg (gör inget om den är aningen klibbig)
Jäs under bakduk i ca 30 min
Platta ut degen på bakplåtspapper i långpanna
Nagga degen och skär upp i 24 st rutor
Jäs under bakduk i ca 30 min
Sätt på ugnen
Grädda mitt i ugnen 15-20 min
Låt svalna på galler under bakduk

För de som inte tål mjölk blir det precis lika bra, om inte bättre, att byta ut mjölk mot vatten och smör mot mjölkfritt smör!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar